Σχέσεις παν-ικού

«Τέρας».

Τα λόγια της στριφογύριζαν στο μυαλό του! Δεν ήταν και μικρό πράγμα, τον είχε αποκαλέσει «τέρας». Τι σκληρές που είναι οι γυναίκες! Του το είπε κατάμουτρα, κοιτάζοντάς τον στα μάτια: «Ποτέ δε θα έστρεφα το βλέμμα μου σε κάποιον σαν εσένα... εσύ είσαι τέρας».

Και, δηλαδή, τόσον καιρό, τι έκανε; Όλους αυτούς τους μήνες που τον χρησιμοποιούσε, πού είχε στραμμένα τα μάτια της; Νόμιζε ότι αυτή ήταν διαφορετική, αυτό τουλάχιστον του είχε δείξει στην αρχή. Έδειχνε να απολαμβάνει τη συζήτηση μαζί του και τον άφησε να πιστεύει -με την ελάχιστη εμπειρία που είχε στις γυναίκες- ότι η στιγμή που .... που θα γινόταν «αυτό», δεν θα αργούσε. Και μετά... μετά έκανε το μοιραίο λάθος να απλώσει το χέρι του επάνω της.

Δηλαδή, τι περίμενε; Ότι θα συνέχιζε την πηγαινοφέρνει με το αυτοκίνητό του σα να ήταν ο οδηγός της κυρίας; Αλλά πάλι, η χειρονομία του ήταν μάλλον άκομψη, ίσως διάλεξε λάθος στιγμή. Ίσως, ίσως....

Ήθελε να μείνει μόνος του, αυτή η απόρριψη του είχε στοιχίσει πολύ.

Χαμήλωσε τα φώτα στο δωμάτιο και άνοιξε το ραδιόφωνο. Το προτιμούσε από την τηλεόραση γιατί οι εικόνες που πρόβαλε η οθόνη της ήταν δεσμευτικές, δεν άφηναν καθόλου χώρο στην φαντασία. Ενώ με το ραδιόφωνο, μπορούσε να επιλέγει αυτός την μορφή που ταίριαζε σε κάθε φωνή.

Είναι πολύ σκληρό όταν όλα γκρεμίζονται γύρω σου, σκέφτηκε. Κι ακόμα πιο σκληρό είναι όταν συνειδητοποιείς τόσο βίαια ότι ζούσες σ' ολόκληρή σου τη ζωή σε έναν κόσμο που δεν είχε καμία σχέση με την αλήθεια σου, τη δική σου αλήθεια.

Τι παράξενη μουσική είναι αυτή, σκέφτηκε. Μάλλον θα είχε πέσει πάλι σε κάποιον από αυτούς τους περιθωριακούς ραδιοφωνικούς σταθμούς που τους ακούν μόνο άνθρωποι σε απόγνωση.

Ακούς εκεί «τέρας», σκέφτηκε.

- Μη μένεις σε αυτόν τον χαρακτηρισμό! Ακόμα κι αν αυτό ισχύει....αν ισχύει, λέω, μην παίρνεις αυτό το ύφος στο πρόσωπό σου, μπορείς κάλλιστα να είσαι ένα πολύ γοητευτικό πλάσμα!

Η μουσική είχε διακοπεί και στο μικρόφωνο βρισκόταν μια βαθιά, ζεστή φωνή που τον έκανε μια νοιώθει τόσο οικεία, σα να απευθυνόταν σε αυτόν.

- Πάρε παράδειγμα εμένα... όταν ήμουν μικρός, είχα γοητεύσει τους Θεούς! Κι όχι ότι ήμουν ιδιαίτερα όμορφος, μάλλον το αντίθετο.

Για να πάρεις εκπομπή στο ραδιόφωνο, σκέφτηκε, πρέπει να έχεις μεγάλη αυτοπεποίθηση, ακόμα και να είσαι επηρμένος, κακό δεν κάνει η έπαρση σε αυτό το σινάφι των δημοσιογράφων.

- Βρίσκεσαι πίσω από το μικρόφωνο και αισθάνεσαι σα θεός, φίλε!

- Μα, είμαι θεός! Για την ακρίβεια ο πατέρας μου ήταν θεός, ο Ερμής αν έχεις υπόψη σου.

- Ναι, κι εμένα η μητέρα μου ήταν θεά. Μια κούκλα! Τώρα πώς τα κατάφερε κι έβγαλε ένα τόσο άσχημο παιδί σαν εμένα, αυτό είναι άλλο θέμα.

- Μα δεν είσαι άσχημος... καθόλου άσχημος θα έλεγα!

Μια στιγμή! σκέφτηκε. Εδώ και λίγα λεπτά συνομιλώ με το ραδιόφωνο. Κι αυτός ο άτιμος ο δημοσιογράφος λες και μ΄ έχει μπροστά του κι αυτά που λέει, λες και τα λέει γι εμένα.

- Για εσένα τα λέω!

Κι όχι μόνο αυτό, μου είπε ότι δεν είμαι άσχημος.

- Μα δεν είσαι άσχημος!

- Η Σουζάνα δε συμφωνεί καθόλου μαζί σου!

- Και ποια είναι αυτή η Σουζάνα; Γιατί δίνεις τόσο βάρος στα λόγια της;

- Αυτή η γυναίκα έχει μεγάλη σημασία για εμένα.

- Έχει τόση σημασία για εσένα, όση εσύ της δίνεις.

Ενδιαφέρον, σκέφτηκε. Μια φωνή από το ραδιόφωνο που μου απαντάει χωρίς να με βλέπει.

- Εγώ σε βλέπω, εσύ μόνο με ακούς. Αλλά αυτό αρκεί για μια συζήτηση, δε νομίζεις; Δεν έχεις να χάσεις τίποτα, νομίζω εξάλλου ότι έχουμε αρκετά κοινά σημεία εμείς οι δύο.

- Αφού λες ότι με βλέπεις, πώς μπορείς να ισχυρίζεσαι ότι δεν είμαι άσχημος; Κοίτα το πρόσωπό μου, κοίτα το σώμα μου!

- Αναγνωρίζω ότι παρουσιάζουν κάποια δυσμορφία, αλλά αυτό ισχύει μόνο αν τα εξετάσεις κάτω από τον πρίσμα της συμβατικής, γήινης έννοιας της ομορφιάς. Κι εγώ πάντως, δεν πάω πίσω: αν έβλεπες τα πόδια μου, θα με πέρναγες για τράγο!

- Όταν ήμουν μικρός κι έπαιζα ποδόσφαιρο, οι συμμαθητές μου με φώναζαν «τραγοπόδαρο».

- Είδες που σου είπα στην αρχή ότι εμείς έχουμε κοινά σημεία; Κι εγώ τα ίδια πέρασα! Κι όμως, μπορεί να αισθάνεσαι δυστυχισμένος αλλά αν μπορέσεις να κοιτάξεις απελευθερωμένος αυτό που οι άλλοι αποκαλούν ασχήμια, είμαι σίγουρος ίσως βρεις μια γοητεία σε αυτό που τώρα κοιτάζεις με απόγνωση. Πάρε παράδειγμα εμένα: δεν είναι μικρό πράγμα σε ένα σώμα να συνυπάρχουν με τόση αρμονία δύο φύσεις, του ανθρώπου και του τράγου. Ακόμα κι αν αυτή η συνύπαρξη τρομάζει ορισμένους. Και το πλέον σημαντικό για την δική σου περίπτωση που δεν πρέπει να το ξεχνάς ποτέ: είσαι αληθινός. Α-ΛΗ-ΘΙ-ΝΟΣ! Εγώ δεν γνωρίζω αν υπήρξα ποτέ. Αιωρούμαι μέσα στη δίνη της ιστορίας ανάμεσα στο μυθολογία και την πραγματικότητα...

Ο μυστηριώδης συνομιλητής του βρισκόταν σε χειρότερη κατάσταση από αυτόν... να λοιπόν, υπάρχουν και χειρότερα!

Στο μυαλό του έφερε τη Σουζάνα και την στάση της απέναντί του: όταν είχε κάτι να του ζητήσει, βρισκόταν πάντα κοντά του, δείχνοντας ότι καθόλου δεν την ενδιέφερε που ήταν άσχημος.

- άσχημος, ξε-άσχημος, όταν όμως έχουν ανάγκη από τη βοήθειά σου ξεχνάνε την εμφάνισή σου κι έρχονται να σε ικετέψουν... .πώς είπαμε ότι σε λένε;

- Ονομάζομαι Πάνυ, Ορέστη.

Είδες, εγώ ξέρω το όνομά σου... Λοιπόν Ορέστη, αν σε ενδιαφέρει η αναγνώριση των διπλανών σου, ακόμα κι αν κατά βάθος καταλαβαίνεις ότι αυτή η αναγνώριση δεν είναι ειλικρινής, η στιγμή που έρχονται να ζητήσουν τη βοήθειά σου είναι η ιδανική για να θέσεις τους όρους σου. Πριν προσφέρεις τη βοήθεια, όχι μετά!

- Ναι, τώρα που το λες έχεις δίκιο. 'Αφησα τη Σουζάνα να με εκμεταλλεύεται τόσον καιρό, χωρίς ποτέ να της ζητήσω κάτι. Κι όταν της ζήτησα -γιατί, ας μη κρυβόμαστε, αυτό που έκανα ήταν σα να της ζητώ κάτι!- τότε έδειξε δυσάρεστη έκπληξη και αποστροφή.

- Βλέπεις; Υπάρχει πάντα η ιδανική στιγμή για να προσφέρεις κάτι, ζητώντας το αντάλλαγμα. Εγώ ας πούμε, ήθελα να μην αγνοούν την θεϊκή καταγωγή μου, να με λατρεύουν σα θεό...

- 'Αντε πάλι! Εσύ φίλε μου έχεις καβαλήσει πολύ το καλάμι, το ξέρεις;

- Ακόμα κι αν είναι έτσι, εγώ πέτυχα αυτό που ήθελα. Εσύ; Κοίταξε τον εαυτό σου, είσαι κλεισμένος σ' ένα σκοτεινό δωμάτιο και μιλάς με το ραδιόφωνό σου!

Το τηλέφωνο διέκοψε τη συζήτηση των δύο ανδρών. Χαμήλωσε το ραδιόφωνο και απάντησε: Ήταν η Σουζάνα, με διάθεση απολογητική. Δεν εννοούσε αυτά που του είχε πει, φοβόταν ότι αυτός είχε παρεξηγήσει τα λόγια της. Τον εκτιμούσε βαθιά, τον ξεχώριζε από όλους τους κομψευόμενους με τα τέλεια χαρακτηριστικά και την επιτηδευμένη συμπεριφορά που την περιτριγύριζαν. Ήθελε να τον δει, να του εξηγήσει.

- Δε μπορώ τώρα, βρίσκομαι σε μια κατάσταση πανικού, έχω τόσα πολλά πράγματα να κάνω.

Με αυτοπεποίθηση την άφησε να περιμένει στο ακουστικό χωρίς να μιλήσει.

- Λοιπόν Σουζάνα, ξέρεις τι λέω; Έλα από το σπίτι μου το βράδυ να τα συζητήσουμε. Ελπίζω να βρούμε τη λύση... εντάξει, θα σε περιμένω κατά τις οκτώ.

Αυτό ήταν σημαντικό νέο! Έπρεπε να το πει στον φίλο του τον Πάνυ. άνοιξε το ραδιόφωνό του... η ίδια παράξενη μουσική πλημμύρισε το δωμάτιό του. Πριν προλάβει να σκεφτεί οτιδήποτε, ακούστηκε η αποφώνηση από μια γυναικεία φωνή: «Ακούσατε την εκπομπή ΜΟΥΣΙΚΕΣ ΜΥΘΟΛΟΓΙΕΣ. Το πρόγραμμά μας συνεχίζεται ».


Ο ΠΑΝ

Μια μορφή από την αρχαία Ελληνική μυθολογία γεμάτη μυστήριο. Ο Πάνας ήταν ο τραγοπόδαρος γιος του θεού Ερμή και της νύμφης Δρυάπης. Όταν γεννήθηκε, ο Ερμής τον πήγε στους Ολύμπιους θεούς για να τον δουν: όλοι τους γοητεύτηκαν μαζί του, κι από εκεί πήρε και το όνομα του Παν (όλο). Κατά τον ιστορικό Ηρόδοτο η λατρεία του Πάνα είχε εισαχθεί στην Αθήνα κατά το διάστημα των μηδικών πόλεμων. Όταν ο περσικός στρατός απειλούσε την Αθήνα, οι Αθηναίοι ζήτησαν την βοήθεια των Σπαρτιατών οι οποίοι όμως με πονηριά αρνήθηκαν να τους βοηθήσουν. Η βοήθεια ήρθε από τον θεό Πάνα ο οποίος ζήτησε ως αντάλλαγμα την λατρεία του. Όταν λοιπόν οι λιγοστοί Αθηναίοι νικήσαν στην μάχη του Μαραθώνα τους δυνατούς Πέρσες οι οποίοι περιήλθαν σε μια κατάσταση πανικού (η ρίζα της λέξης είναι ο Παν) όλοι πίστεψαν στην βοήθεια του Πάνα και έφτιαξαν ένα ιερό στην Ακρόπολη. Πιστεύεται οτι έπαιξε σημαντικό ρόλο και στην ναυμαχία της Σαλαμίνας αφού πολλοί τον είχαν δει να παρακολουθεί από ψηλά. Ο ίδιος ο Ηρόδοτος μας περιγράφει πως στην μάχη του Μαραθώνα σκοτώθηκαν 6.400 Πέρσες και 192 Αθηναίοι. Πολλοί ακόμα περιέγραψαν και όπλα προηγμένης τεχνολογίας που μάλλον χρησιμοποιήθηκαν.

 

^